4 Contoh Application Letter Bahasa Inggris Buat Fresh Graduate Hingga Berpengalaman

2 September 2022 10:00 WIB
Contoh Application Letter Bahasa Inggris (ilustrasi)
Contoh Application Letter Bahasa Inggris (ilustrasi) ( Pexels)

Sonora.ID - Ada beberapa contoh application letter bahasa Inggris yang bisa dijadikan referensi bagi para fresh graduate hingga yang berpengalaman. Ini ulasannya.

Application letter merupakan surat yang dikirimkan ke suatu perusahaan untuk melamar pekerjaan.Application letter dalam bahasa Indonesia biasa dikenal dengan surat lamaran pekerjaan.

Biasanya surat lamaran ini ditujukan ke bagian seleksi di perusahaan, yang biasanya ditangani oleh bagian Human Research and Development (HRD).

Saat mengirimkan application letter, Anda juga perlu melampirkan resume atau CV yang menjelaskan detail kemampuan dan pengalaman yang sudah dimiliki.

Cara Menulis Application Letter Bahasa Inggris

Dilansir Kompas.com, berikut beberapa susunan application letter bahasa Inggris yang perlu diperhatikan:

1.Begin and end the letter appropriately. (Awali dan akhiri surat dengan tepat).

Contoh, awali dengan “Dear Mr./Mrs./Ms.” (dengan nama) atau “Dear Sir or Madam” (tanpa nama) dan akhiri dengan “Yours sincerely” atau “Yours faithfully”.

2.Give a clear reason for writing. (Beri alasan penulisan yang jelas.)

Contoh, I am writing this with regard to… / to enquire about… / to apply for… / to express interest in…. (Saya menulis ini berkenaan dengan… / untuk menanyakan tentang… / untuk melamar… / untuk mengutarakan minat…).

3.Use linking words to join similar ideas into paragraphs. (Gunakan kata-kata penghubung untuk menghubungkan ide-ide serupa ke dalam paragraf.)

4.Include a summary comment near the end of your letter. (Sertakan komentar ringkas sebelum mengakhiri surat.)

Contoh, I hope you will find this information useful. (Saya berharap informasi ini berguna bagi Anda.)

5.Close your letter with a set phrase. (Tutup surat dengan frase tertentu.)

Contoh, I look forward to hearing from you. (Saya menantikan balasan Anda.)

Baca Juga: 3 Contoh Motivation Letter yang Baik dan Benar, Kunci Sukses Mendapatkan Beasiswa!


Contoh Application Letter Bahasa Inggris

Berikut beberapa contoh application letter bahasa Inggris yang bisa dijadikan referensi bagi para fresh graduate hingga yang berpengalaman dilansir dari Buku 99 Contoh Surat Lamaran Berbahasa Inggris untuk 50+ Profesi (2011).

1. Fresh Graduate

Jakarta, September 2nd, 2022

I am (name), fresh graduate of University of XYZ. I am writing this to apply for Account Executive position in your company whose ads I recently found on a job portal. I would appreciate your considering my placement in this role.

As you can see from my CV, i am a recent college graduate with previous part-time and seasonal experience in selling. Ever since in college, i have always had high interest in performing sales and business. I have deep knowledge on how to approach potential customers as well as to maintain good relationship with existing customers/clients. I have learnt how to identify customer’s needs and close the sale. I have good interpersonal and presentation skills. My negotiation and verbal communication are excellent.

For your further consideration, I have a (degree) from University (...). I have good command of English as well as computer and internet. I am hardworking, able to work well under pressure as individual as well as in a team, goal-oriented, persuasive, pleasant, customer-focuses and convenient in dealing with people.

Thank you very much for your attention. I am looking forward to hearing from you soon.

Sincerely,

Christina, S.Sos


Terjemahan:

Jakarta, 2 September 2022

Saya (nama), lulusan baru Universitas XYZ. Saya menulis email ini untuk melamar posisi Account Executive di perusahaan Anda yang iklannya baru-baru ini saya temukan di portal pekerjaan. Saya akan menghargai Anda mempertimbangkan saya dalam peran ini.

Seperti yang Anda lihat dari CV saya, saya adalah lulusan baru perguruan tinggi dengan pengalaman paruh waktu dan musiman sebelumnya dalam penjualan. Sejak kuliah, saya selalu memiliki minat yang tinggi dalam melakukan penjualan dan bisnis. Saya memiliki pengetahuan yang mendalam tentang cara mendekati calon pelanggan serta menjaga hubungan baik dengan pelanggan/klien yang sudah ada. Saya belajar bagaimana mengidentifikasi kebutuhan pelanggan dan melakukan penjualan. Saya memiliki kemampuan interpersonal dan presentasi yang baik. Negosiasi dan komunikasi verbal saya sangat baik.

Untuk pertimbangan Anda lebih lanjut, saya memiliki gelar (...) dari (University) Saya memiliki kemampuan bahasa Inggris yang baik serta komputer dan internet. Saya pekerja keras, mampu bekerja dengan baik di bawah tekanan sebagai individu maupun dalam tim, berorientasi pada tujuan, persuasif, menyenangkan, fokus pada pelanggan dan nyaman dalam berurusan dengan orang.

Terima kasih banyak atas perhatiannya. Saya menantikan balasan Anda.

Salam

Christina, S.Sos


2. Experienced

Jakarta, September 2nd, 2022

Dear Sir/Madam

I am (name). I am writing this to apply for Account Executive position in your company whose ads I recently found on a job portal. I would appreciate your considering my placement in this role.

I believe I meet all the requirement listed in your advertisement. With more than two years experience as Account Executive in a reputable company, i offer immediate value to your company. I can plan and develop various ways to attract new business. My ability to conduct through market research and analysis help me to implement creative sales and marketing as well as promotional strategies to produce great results. My excellent communication, presentation and negotiation skills have enabled me in building relationship with existing customers/clients.

For your further consideration, I have a (degree) from University (...). I have good command of English as well as computer and internet. I am hardworking, able to work well under pressure and on target, goal-oriented, persuasive, pleasant, friendly, customer-focused and convenient in dealing with people.

Thank you very much for your attention. I am looking forward to hearing from you soon.

Sincerely,

Christina, S.Sos


Jakarta, 2 September 2022

Bapak/Ibu yang terhormat

saya (nama). Saya menulis ini untuk melamar posisi Account Executive di perusahaan Anda yang iklannya baru-baru ini saya temukan di portal pekerjaan. Saya harap Anda bisa mempertimbangkan saya.

Saya yakin saya memenuhi semua persyaratan yang tercantum. Dengan pengalaman lebih dari dua tahun sebagai Account Executive di perusahaan terkemuka, saya menawarkan value kepada perusahaan Anda. Saya dapat merencanakan dan mengembangkan berbagai cara untuk sebuah kesepakatan. Kemampuan saya untuk melakukan riset dan analisis pasar membantu saya menerapkan penjualan dan pemasaran kreatif serta strategi promosi untuk menghasilkan hasil yang bagus. Keterampilan komunikasi, presentasi, dan negosiasi saya yang sangat baik memungkinkan saya membangun hubungan dengan pelanggan/klien yang sudah ada.

Untuk pertimbangan Anda lebih lanjut, saya memiliki (gelar) dari Universitas (...). Saya memiliki kemampuan bahasa Inggris yang baik serta komputer dan internet. Saya pekerja keras, mampu bekerja di bawah tekanan, berorientasi pada tujuan, persuasif, menyenangkan, ramah, fokus pada pelanggan dan nyaman berurusan dengan orang.

Terima kasih banyak atas perhatiannya. Saya menantikan balasan Anda.

Salam

Christina, S.Sos

3.Fresh Graduate (Administration Staff)

Jakarta, September 2nd, 2022

I am (name), fresh graduate of University of XYZ. I am writing this to apply for Administration Staff position in your company whose ads I recently found on a job portal. I would appreciate your considering my placement in this role.

I believe I meet all the requirements listed in your advertisement. The strength i would bring to your company would be in all areas of administrative support with an emphasis aon administrative-level assisting. I have strong office abilities, including filing, organizing and word processing. I could do letter composition, dictation and message taking, notarize documents, presentation preparation, and project management.

For your further consideration, I also have a (degree) in Secretary from (University). I have good command of English as well as computer and internet. I am good interpersonal and telephone skills. I am hardworking, able to work well under pressure, creative, pleasant, and convenient in dealing with people.

Thank you very much for your attention. I am looking forward to hearing from you soon.

Sincerely,

Christina

4. Experience (Accounting Staff)

Jakarta, September 2nd, 2022

Dear Sir/Madam

I would like to apply for Accounting Staff which you have advertised in Kompas on August 30, 2022.

I believe I meet all the requirement listed in your advertisement. With over two years experience in accounting, I offer immediate value to your company. I have great knowledge regarding all aspects of general accounting and financial reporting. I have good command of all the required software programs, including Word, Excel and accounting software such as Zahir and Accurate. I am proficient in general accounting, account receivable/payable, payroll processing, data collection and analysis, banking activities and employment tax reporting. My financial strength include budgeting, reporting, auditing, month-end closing, preparing timely financial statement and managing annual budget process.

For your further consideration, I have a (degree) from University (...). I have good command of English as well as computer and internet. I am hardworking, able to work well under pressure and on target, detail-oriented, excellent in maths.

Thank you very much for your attention. I am looking forward to hearing from you soon.

Sincerely,

Christina

Demikian beberapa contoh application letter bahasa Inggris untuk fresh graduate hingga yang sudah berpengalaman. Semoga bermanfaat.

Berkomentarlah secara bijaksana dan bertanggung jawab. Komentar sepenuhnya menjadi tanggung jawab komentator seperti diatur dalam UU ITE
Laporkan Komentar
Terima kasih. Kami sudah menerima laporan Anda. Kami akan menghapus komentar yang bertentangan dengan Panduan Komunitas dan UU ITE.
Laporkan Komentar
Terima kasih. Kami sudah menerima laporan Anda. Kami akan menghapus komentar yang bertentangan dengan Panduan Komunitas dan UU ITE.
92.0 fm
98.0 fm
90.4 fm
102.6 fm
93.3 fm
97.4 fm
98.9 fm
101.1 fm
96.0 fm
96.7 fm
99.8 fm
98.9 fm
98.8 fm
90.8 fm
97.5 fm
91.3 fm
94.4 fm
91.8 fm
102.1 fm
98.8 fm
95.9 fm
88.9 fm
101.8 fm
97.8 fm
101.1 fm
101.8 fm
101.1 Mhz Fm
101.2 fm
101.8 fm
102.1 fm